Vem i hela (telecom-)världen kan man lita på?

Vem i hela (telecom-)världen kan man lita på?

Djup orättvisa, i vilken form den nu må uppvisa sig, lär vara något som kan få alla människors blod att koka. Innan jag författar resterande text ska jag först erkänna att den orättvisa jag utsattes för nyligen givetvis bleknar inför de orättvisor som drabbar folket i Syrien och som indianerna i USA utsattes för i och med den vite mannens intåg. Icke desto mindre – levandes i Sverige, blir ju de orättvisor som man upplever stora jämfört med normaltillståndet.

Således avser jag beskriva min senaste dust med Hi3G Access AB, eller 3 som mobiltelefonabonnemangsbolaget heter. Telemarketinganställda är kanske oskyldiga gymnasieungdomar på insidan, men är ändå på något sätt djävulens hantlangare och sannolikt vet de om det. De har fått mig att vässa insändarpennan allt för många gånger och ni läser just nu ett verk sporrat av frustration med sådana anställda.

För snart två år sedan skaffade jag mig abonnemanget 3Pott 499 kr. Det utlovades fri surf (max 10 GB/månad), ringa för hela beloppet och allmänt guld och gröna skogar tillsammans med den ingående iPhone4. Jag får säga att jag till absolut största del varit nöjd med abonnemangsformen och jag har varit trogen kund hos 3 sedan säkert 8-9 år tillbaka. När man så blir kontaktad av en säljare per telefon och blir erbjuden ”Trogen kund-rabatt” innebärandes 100 kr billigare abonnemang per månad tror man ju som trogen kund att man menar just det; exakt samma villkor som tidigare fast 100 kr billigare. Okej, det fanns en hake sa försäljaren och det var att man blir bunden till 3 ytterligare 9 månader men kan när som helst komma in och hämta ut en ny telefon och skaffa sig en ny bindningstid. Eftersom jag gillat 3 så ansåg jag väl inte det vara så farligt. Kan man vara bunden till ett företag i åtta år kan man väl binda sig några månader till.

För säkerhets skull bad jag dock säljaren att skicka mig erbjudandet skriftligt eftersom ryggradskänslan är att det är något lurt med hela affären. Mottar senare ett mail med följande innehåll:

”Hej.

Vi talades vid idag den 23/4 – 2012, angående en trogen kund rabatt på 20%. Trogen kund rabatt innebär att du får en rabatt under en bindning på 9 månader. Under denna 9 månaders period kan du precis när som helst ringa in till mig eller gå in i en 3 Butik, då vi tar bort denna rabatt/bindning och förlänger om ditt abonnemang på nytt med en ny telefon. 

Du är alltså inte bunden till att byta telefon men du är bunden till din operatör 3 och kan inte byta operatör under denna bindningstid.

 Med vänlig hälsning: ***** Hi3g Acess Ab.”

Svart på vitt alltså, inga konstigheter till synes. Här torde det vara omöjligt att jag blir lurad. Jag ringer inte upp säljaren utan avvaktar till en  tid senare då jag så här mot sommarens början, likt mången student, kommit i ekonomiskt trångmål och tänker att den där extra hundringen kanske kunde tjäna mig bättre som medel för att köpa ett par glas vin i Tybble snarare än kastas i 3:s stora sjö. Jag har ju inget att förlora! Väl på Mariebergs galleria stövlar jag således in på 3-butiken som för tillfället är tom förutom de tre unga män som av allt att döma är försäljare och står redo att kränga på en det ena och det andra. Det känns ju bättre att lösa sina abonnemangsspörsmål i en butik jämfört med på telefon.

Det visar sig att säljaren mycket riktigt kan se att någon ringt mig om ”Trogen kund-rabatten” och han kan koppla igång den från butiken. Sagt och gjort. Han ordnar så mitt abonnemang blir 100 kr billigare och lycklig ger jag mig in på Clas Ohlson för att köpa en slickepott. Då plötsligt blir jag uppringd av säljaren i 3-butiken som informerar om att det fanns ytterligare en hake i det nyss ingångna avtalet. Med ”Trogen kund-rabatten” ingår nämligen en sänkning av mängden datatrafik man får använda från 10 GB/månad till 5 GB/månad. Den icke affärsmässigt skolade lekmannen frågar sig då vari består rabatten för den trogna kunden? Säljaren menar dock att jag i snitt förbrukar 1 – 2 GB data per månad varför jag ej kommer att påverkas av sänkningen. Stressad, och i köptagen gällandes nämnda slickepotten accepterar jag överenskommelsen. Jag var till och med nästan rörd av att personen tog sig tid att ringa upp mig och informera om haken så att jag slapp storma in senare och rage-lawyera honom i avtalsrättens grunder.

Datatrafiken är trots allt 95% av hela mitt användande av telefonen. Jag älskar Youtube, Spotify, SR-appen, The Young Turks och mängder av prylar som kräver streaming. Och eftersom det kommer vara slut på det ekonomiska trångmålet efter allt slit i sommar började jag fundera på om det kanske var dumsnålt att sänka datatrafiken för ynka 100 kr rabatt.

Enbart några dagar senare får jag dock ett sms om att jag nu överskridit den tillåtna datamängden. Märkligt tycker jag att  jag skulle ha överskridit mina 5 GB när jag snittat 2 GB/månad enligt säljaren. Men det var i slutet av maj och jag hade Youtubat en hel del under månaden så jag tänkte inte mer på det.

När jag så idag surfar in på 3:s hemsida för att på inrådan av gamle Andersson stänga av den fåniga låten som spelas när man ringer till min telefon konstaterar jag att mängden datatrafik jag har kvar att använda denna månad endast uppgår till 2 GB enligt abonnemanget. Från att ha haft 10 friska GB och inga  bekymmer i världen, från att ha blivit lurad att anta 5 GB till att genom fullständig dubbelscrewing på något sätt lurats ner till 2 GB:s datatrafik har plötsligt gjort mitt abonnemang totalt oanvändbart. Tveklöst kommer det surfas upp 2 GB i sommar när jag kommer vara utan Wifi.

Ringer således upp 3:s kundtjänst genast för att fråga sig hur i all världen de kan anse att ”Trogen kund-rabatt” har den innebörden att man lägger upp kunden i knät och ger honom en rejält kokt stryk, spottar honom i ansiktet och sedan stjäl hans telefon. Jag informeras av Amanda att några 5 GB inte ingår i rabatten utan att kapaciteten sänks till 2 GB i och med att man binder upp sig som den Trogna Kund man är. Vilken förmån. Blodet börjar koka givetvis och halvt gråtfärdig försöker jag med vad alla som ingått avtal med skojare förstår är omöjligt, nämligen att utan besvär dra sig ur blåsningen.

”Då har ni ju ljugit för mig och jag vill ha tillbaka abonnemanget som det var tidigare med 10 GB surf per månad.”

Döm om min förvåning där Amanda på supporten utan att blinka säger ”Vi fixar det!” och återställer allt det onda till gott. Tack sa jag, och det var tur det för annars hade jag avslutat med 3 för alltid. Det återstår nu att se så att tillbakagången verkligen träder i kraft och att det inte är förenat med extra kostnader. Men det finns alltså hopp.

Det slår mig som anmärkningsvärt hur all heder och moral tycks ha försvunnit i kampen om att sänka sina kostnader. För 3 är deras största huvudbry den stora belastningen på nätet som datatrafiken utgör i och med HD-video på Youtube, Skype och liknande tjänster. Det blir också med mycket datatrafik möjligt att ringa enbart digitalt vilket förstås inte är fördelaktigt för 3. Därför vill man ta saftigt betalt för datatrafiken och inte skänka bort kapacitet i onödan. Att de försöker komma bort från databelastningsproblemet genom att ljuga för och lura skjortan av trogna kunder kan man ifrågasätta om det är lämpligt. Hade mitt ärende inte lösts hade jag satt mig med telefonboken och ringt upp samtliga för att informera om hur värdelösa 3 är och sökt övertyga mången kotte på stan om detsamma. Nu nöjer jag mig med detta blogginlägg som förklarar deras metoder.

Inbilla er aldrig att ett företag, särskilt inte i telefonbranschen, värderar er som trogen kund. Dum som jag är, har jag hållit mig trogen och trott mig att det ska löna sig i längden. Trots allt allt nu ordnade sig till det bättre är det inte utan en bitter eftersmak jag minns senaste kontakten med Hi3G Access AB som företag. Jag gav supportflickan högsta betyg i kundmottagande (se alltid till inför ett supportärende att acceptera att bli uppringd för att betygsätta supporten) men talade in ett meddelande där jag minst sagt läste lusen av 3 och namngav säljare och butiker som blåst mig till både höger och vänster.

Rättvisa skipades och jag sa att jag skulle fortsätta vara kund hos 3 för att allt skulle lösa sig men när allt kommer omkring undrar jag om en sådan behandling av en kund går att reparera. I min bägare finns smolk minst sagt. Telia och Telenor kanske inte är så tokiga ändå och om några månader går mitt abonnemang med 3 ut. Tack för den här tiden? Vem vet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s